- Het Zuid-Koreaanse automerk Hyundai heeft een conceptmodel gepresenteerd van de Ioniq 5, waarbij alle wielen haaks geplaatst kunnen worden.
- Daarmee toont Hyundai de mogelijkheden die een elektrische auto in de toekomst mogelijk krijgt, waaronder diagonaal bewegen.
- Hyundai Mobis liet niet weten of en wanneer de technologie op nieuwe auto’s van het merk wordt toegepast.
- Lees ook: 11 opvallende elektrische auto’s die in 2023 op de markt komen
Vind je fileparkeren moeilijk? Dan heeft Hyundai mogelijk binnenkort de oplossing voor je. Het Zuid-Koreaanse merk toonde afgelopen week op de CES in Las Vegas namelijk een conceptmodel van de Ioniq 5, waarbij alle vier de wielen in een hoek van 90 graden gezet konden worden. Daarmee kan de elektrische vierwieler zich dus makkelijk in zelfs de krapste parkeerplaatsen manoeuvreren.
Het zogenaamde e-Corner System dat is ontwikkeld door Hyundai Mobis, de op autonoom rijden gefocuste onderdelentak van de autofabrikant, werd voor de grootste consumentenbeurs ter wereld onder een licht aangepaste variant van de bekende Ioniq 5 geschroefd. Hierdoor kan de auto alle vier de wielen onafhankelijk van elkaar tot in een hoek van 90 graden draaien.
Dit wordt mogelijk gemaakt doordat Mobis het voor elkaar kreeg om niet alleen de elektromotor, maar ook het stuursysteem en de vering in een compact pakket te verwerken. Zo compact dat het geheel in de wielkasten kan draaien.
En dat maakt het ineens mogelijk om een auto uitgerust met het e-Corner systeem alle kanten op te laten rijden, te laten draaien op de plaats en zelfs te sturen alsof het een heftruck is. Oftewel met de achterwielen in plaats van de voorwielen.
Specificaties over het vermogen en dergelijke heeft Hyundai Mobis nog niet vrijgegeven, maar het conceptmodel toont wel aan wat een elektrisch voertuig nog meer kan naast alleen vriendelijker voor het milieu zijn.
De technologie is niet helemaal nieuw. Elektrische SUV's zoals de Rivian R1T en R1S en de elektrische variant van de Hummer kunnen ook op de plaats draaien (Rivian heeft de optie uitgesteld door productieproblemen). De Hummer kan zelfs en alle wielen draaien om diagonaal te rijden. Hoeken van 90 graden zijn daarentegen wel nieuw, zeker voor alle vier de wielen tegelijk.
Hoewel Mobis de technologie op een bekende auto van Hyundai laat zien, is het nog niet bekend of en wanneer de e-Corner-technologie op auto's van het merk toegepast zal gaan worden.